About Lars

*Scroll down for English

En wat maken we als het warm wordt?

Jawel, een jas in softshell!

Deze jas was klaar de dag dat de zon doorbrak en bleef hangen voor een week op 2. Mijn timing is niet altijd te begrijpen. Maar als er zekerheden zijn in dit leven dan is het wel dat het belgisch weer wisselvallig kan zijn!

Of ik ben heel erg op tijd om aan de herfstkledij te beginnen, dat kan ook… (eheum!)

DSC_0884

DSC_0887

DSC_0891

Hoe dan ook, ik maakte dus nog maar eens een Lars voor de oudste zoon. Het productieproces verliep niet zonder hindernissen. Ik knipte het rugpand maar liefst 3 keer! 1 keer in de foute richting en 1 keer opnieuw omdat de robot die ik erop wou stikken er bij nader inzien toch niet zo goed uit zag als hoe ik het me had voorgesteld. Of er daardoor nog genoeg stof over is voor een kap, dat moet ik nog eens uitpluizen.

DSC_0897

DSC_0903

DSC_0904

Ik observeerde voor ik aan de jas begon een aantal softshell jassen van mijn collega’s. (bij deze weten zij ook waarom ik wat langer dan gewoonlijk naar hun jas bleef kijken… terwijl ze die aanhadden…) Wat me opviel was het feit dat er op veel plaatsen doorstikt werd. Ik paste dit ook toe en ben tevreden van het resultaat dat dat geeft. Ik doorstikte onder andere extra op de schouders, langs de zijnaden, rond de mouwinzet, aan de neklijn, … Het draagt echt wel bij tot een betere vorm van de softshell.

DSC_0917

DSC_0932

DSC_0946

Ik liet de sluitboorden achterwege. Voor de voering gebruikte ik robottricot. Sober vanbuiten, druk vanbinnen! Aan mouwen gebruikte ik een stukje van de nieuwe stoffen van Zonen 09. De rits en paspel zijn groen.(wat op de foto’s niet steeds goed te zien is)

DSC_0892

DSC_0894

De eerste Lars die ik vorig jaar maakte indachtig ben ik alvast heel blij dat mijn zoon deze wél wil dragen. Bewijs daarvan: op de foto’s spot je misschien al hier en daar de vlekken door dat dragen. Dus ondanks de zonnige dagen kwam de jas al helemaal van pas op koele ochtenden op de fiets.

Vertel eens, op welke zelfgemaakte stukken zijn jullie net dat extra beetje trotser?

Groetjes

Mie

DSC_0936

ENGLISH

Guess what I made just as the weather got warm!

Right! A jacket in softshell…

This jacket was ready the day the sun came through en stayed out for about 2 weeks. My timing isn’t always understandable, but as we all know, there is still the certainty that belgian weather will change again sooner or later!

Or… I might be very on time with the fall wardrobe… (NOT!)

Anyway, I made a Lars, for the second time. Sewing it didn’t happen without taking some obstacles along the way. I cut the back 3 times… 1 time in the wrong direction and 1 time all over because I wasn’t quite happy about how the robot turned out that I stitched on the back. I still have to figure out if there is still enough fabric for a hood because of that extra cutting.

DSC_0912

DSC_0940

DSC_0942

While observing some softshell jackets at work, I noticed the amount of topstitching on them. I used extra topstitching on the shoulders, along the sides, around the sleeves (shoulder), at the neckline,… I does give the jacket a much better ‘shape’ than without them.

Serious on the outside, busy on the inside! I used a robot knit as a lining.  At the sleeves I used a little piece of the new fabrics by Zonen 09. The zipper and the piping are green. (not so easy to see on some pictures)

DSC_0881

DSC_0898

DSC_0894

Thinking about that first Lars I made last year, I’m really happy this is one he does want to wear! Evidence of that: on the pictures you can probably allready spot some stains. So despite the sunny days, he could allready profit from his new jacket while riding his bike during some cool mornings.

Tell me, which handmade pieces are the ones you’re proud of just that little bit more?

Greetz

Mie

DETAILS

Pattern: Lars by Zonen 09 / Size: 128 small (long version) / Fabric: 1) Blue softshell  2)Robot knit 3)  Jersey, Ribbed petrol by Zonen 09 / Shops: 1) Pauli 2) Madeline de stoffenmadam 3) Zonen 09 / Fournituren: Stoff.be

17 gedachtes over “About Lars

  1. withlovebyeva says:

    Alweer perfect voor het weer van afgelopen weekend! Een chique én sportieve én warme zomerjas, ik dacht niet dat het kon, maar jij bewijst het tegendeel. Merci voor de inspiratie!

  2. Sylvia says:

    Wauw, dat ziet er een zalig jasje uit in die softshell! Mijn eerste Lars in een dikke onhandelbare scuba stof was ook ondraagbaar. Mss moet ik Lars ook snel een 2de kans geven, als ik dit zie kriebelt het!

    1. miekeitsmie says:

      Softshell moet je dan maar eens een kans geven denk ik. M’n eerste Lars was trouwens perfect draagbaar (en ik vond die echt geslaagd) alleen dacht de zoon daar toen anders over 🙂

  3. Tam Tam says:

    Heel mooi! Blijkbaar is softshell-angst nergens voor nodig 😉 Ik ben eigenlijk het meest fier dat mijn bijna 13-jarige zoon nog steeds mijn maaksels wil dragen en dat zijn vrienden het zelfs cool vinden dat zijn kleding niet uit de winkel komt 🙂

  4. lunatiek says:

    Heel mooi!!

    Ik heb hier zowel het Lars-patroontje als softshell liggen, maar ik durf er precies niet goed aan beginnen… maar eigenlijk moet ik het gewoon doen he…

Comments are welcome!

