More or less …

Het viel waarschijnlijk al op …. maar ik heb dus een zwak voor salopettes voor kinderen! Alleen vind ik ze soms te moeilijk voor hen om zelf open en dicht te doen. Het gevolg is dat mijn kinderen ze doorgaans niet meer dragen vanaf dat ze naar school gingen.

N wou wél een salopette hebben en aangezien ze zelf knopen kan open en dicht doen wou ik het wel proberen voor haar. Een eerder stoere, losjes doorhangende versie wou ze. Eerst wou ik het Pim patroon hiervoor gebruiken zoals ik bij F hier deed, maar dan zou ik waarschijnlijk het losse effect wat verliezen. Dus werd het toch Cisse.

DSC_0736

DSC_0740

De stof is er eentje van bij In den Beer. Een prachtig soort jeans stofje met een beige draad doorheen (precies wat jute-achtig) waar ik weg van ben maar waar ik na het voorwassen ‘vanzenleven’ de kreuk niet meer uitgestreken kreeg! Maar voor zo’n los salopette model vind ik dat niet zo storend dus werd er eindelijk in de lap geknipt.

DSC_0723

DSC_0733

Ik koos een maatje wijder dan ik normaal voor haar zou nemen, maar liet onderaan de naadwaarde weg en zette er achteraf een boordje bij. Door met cordonnet draad te doorstikken kreeg ik nog wat meer het echte jeans effect! Ik liet de elastiek in de taille weg om het geheel wat te laten doorzakken. De voorflap en achterflap tekende ik er bij en wou ik vooral wijd genoeg aan de taille zodat ze elkaar zouden raken of lichtjes overlappen.De applicatie recycleerde ik vanop een oud hoedje van mezelf, maar tips waar er nog leuke te vinden zijn mag je hier altijd delen.

DSC_0710

DSC_0715

Zelf ben ik vooral heel tevreden van de look van de achterkant MAAR zoals je kan zien is de voorflap te groot uitgevallen. Het leek tijdens passen tussendoor nog ok, maar eenmaal af bleek hij in verhouding toch te wijd en te hoog. Ik ga de knopen nog een beetje verplaatsen om het op te vangen en dan zal ze de salopette waarschijnlijk wel dragen (nadat ik de boordjes binnenin met biais heb afgewerkt want die prikken nog een beetje).

DSC_0741

DSC_0743

Ondanks de fouten, onregelmatigheden in doorstikken en het feit dat het niet exact werd wat ik wou, ben ik toch tevreden over dit project. Ik leerde veel bij én ik dacht vooral zelf na, zonder blindelings een beschrijving te volgen. 🙂  Het voelde op de een of andere manier vooral zéér bevrijdend om op deze manier met een project bezig te zijn!

Groetjes

Mie

 DETAILS

Pattern: Cisse (with adaptations) by Zonen 09 / Size: 104 Small / Fabric: outer: jeanslike fabric// lining: Tiger stripes by Cotton and Steel / Shop: In den Beer // Petite Couture

10 gedachtes over “More or less …

  1. Tam Tam schreef:

    Waw, knap! Ik vind zo’n salopette ook super en mijn dochtertje vraag er al een tijdje naar, maar ik zou me niet wagen aan een eigen ontwerp. Waarschijnlijk maak ik wel eentje met lange pijpen voor het najaar 🙂

Comments are welcome!

